Ce reprezinta creativitatea?

duminică, 24 decembrie 2017

Cum dezvoltam creativitatea elevilor ?


“Orice fiinţă umană poate să îndeplinească o mare sarcină în funcţie de intensitatea ardentă a voinţei sale şi de cutezanţa imaginaţiei sale.” (J. W. Atkinson)

        Elevii au o capacitate deosebită atunci când vine vorba de IDEI.Aceștia sunt extrem de curioși (când sunt de vârste mici ,dar chiar și cei de vârste mai mari) și ar putea fi receptivi și interesați să participe la activitațile de la clasă ,dacă li s-ar oferi oportunități să își demostreze capacitatile în sfera creației .In acest sens activitățile în care îi antrenăm necesită o anumită specificitate iar comportamentul nostru (al profesorilor) să fie unul care să îngăduie elevilor libertatea de exprimare , să le dezvolte spiritul inovativ și să le permită validarea gândurilor personale .

Ce putem schimba, în acest sens ,la modul nostru de predare (comportamentul nostru) ?



1.Stilul de predare.De la stilul autoritar la cel democratic
2.Folosirea experimentelor
3.Crearea unei atmosfere plăcute în clasă
4.Folosirea câtor mai multe metode și mijloace didactice
5.Incurajarea elevilor să persevereze în rezolvarea unei probleme
6.Incurajarea elevilor în vederea adresării câtor mai multe întrebari
7.Incurajarea elevilor să nu se grabească în rezolvarea unei probleme
8.Folosirea activităților pe echipe
9.Utilizarea proiectelor pe termen lung
10.Folosirea metodelor euristice
11.Evitarea rutinei
12.Utilizarea jocului



      Cea mai buna modalitate de a dezvolta creativitatea elevilor este de a deveni chiar tu (profesorul) un model pentru elevi.Copii își dezvoltă cel mai bine creativitatea ,nu atunci când le spunem să facă asta ci atunci când le aratăm (lucru valabil și în alte situații).


   O altă modalitate de a stimula creativitatea este reprezentată de ceea ce autorii ROBERT J. STERNBERG & WENDY M. WILLIAMS numesc "questioning assumptions " .Acestia se referă la a determina elevii să pună sub semnul întrebării diverse ipoteze care le apar în cale în viața de zi cu zi sau în procesul de învatare.Autorii vorbesc despre faptul că acest lucru trebuie să se întâmple într-o modalitate controlată (nu putem sub semnul întrebării tot ceea ce ne iese în cale ) și de faptul că profesorii au "puterea" de a învața elevii cum să facă acest lucru .De exemplu arătându-le elevilor că ceva ce ei presupun că știu de fapt nu știu atât de bine ,îi poate determina (pe elevi) să se cunoască mai bine pe ei înșiși .Pentru a învăța elevii cum să pună sub semnul întrebării anumite ipoteze și când este potrivit să facă acest lucru ,este recomandat ca profesorul sa îi învețe mai întâi cum să adreseze cele mai potrivite întrebări și să le permită să adreseze cât mai multe la clasă .Autorii fac afirmația că capacitatea elevilor de a adresa întrebări potrivite și de a pune sub semnul întrebării ipotezele ,este în strânsă legătură de modul în care profesorul răspunde la întrebările elevilor .In acest sens autorii au propus un model de interacțiune elev-profesor în vederea procesului de "adresare de întrebări"
Nivelul 1-"Respingerea întrebărilor elevilor" -Răpunsurile tipice ale unui profesor la acest nivel sunt:"nu mai adresa atatea întrebări","fă liniște!".Astfel de răspunsuri transmit mesajul că întrebările adresate sunt greșite ,ciudate iar elevul are inpresia că este "văzut dar nu și auzit" .Aceasta modalitate de a reacționa a profesorului duce la faptul că elevul se va opri în cele din urmă din a adresa întrebări ,acest lucru ducând la faptul că acesta nu va progresa la învățat .
Nivelul 2-"Transformarea întrebărilor în răspunsuri"-La acest nivel profesorul răspunde întrebării elevului dar într-o modalitate foarte "seacă" .
Nivelul 3-"Admiterea faptului că nu cunoști un anumit răspuns"-La acest nivel profesorul fie admite că nu cunoaște răspunsul  la întrebare fie dă un răspuns cunoscut de acesta.Elevii au oportunitatea acum să vadă că profesorii nu cunoasc absolut toate răspunsurile-desigur acest lucru nu ajută foarte mult la progresul învațării.Profesorii pot adauga aici și o recompensă elevilor , felicitându-i pentru întrebările bune adresate .
Nivelul 4-"Incurajarea căutarii de informații"-La acest nivel profesorul încurajează elevii să caute răspunsuri suplimentare pentru anumite întrebări și acasă ,în dicționare sau alte surse.Acest lucru învață elevii că învațarea nu se termină în clasă și îi ajută să dezvolte capacități în căutarea de informații.



Nivelul 5-"Explicații alternative"-La acest nivel profesorul admite faptul că nu cunoaște răspunsul la o întrebare și invită elevul în căutarea de explicații alternative pentru o anumită întrebare.
Nivelul 6-"Luarea în considerare a explicațiilor alternative și evaluarea acestora"-La acest nivel elevul învață ,în plus față de nivelul 5 și evaluarea explicațiilor alternative luate în considerare.Elevul învață să genereze diverse ipoteze dar și cum să le testeze.
Nivelul 7-"Luare în considerare ,evaluare și urmarire"-In acest nivel profesorul învață elevul cum să strângă cât mai multe informații pentru a valida o anumită ipoteză.




Incurajarea gândirii creative se poate realiza și prin definirea și redefinirea problemelor .Acest lucru poate fi făcut prin diverse proiecte.Realizându-le elevii au ocazia să descopere foarte multe informații noi despre diferite teme (sugerate de profesor sau alese de elev).
De asemenea,o alta metodă folositoare în vederea stimulării creativității și ușurării procesului de învățare se poate realiza cu ajutorul interdisciplinarității materiilor studiate.Putem ajuta elevii sa înteleagă mult mai ușor anumite concepte/idei de matematică de exemplu ,daca le explicăm cu ajutorul sportului sau alte activități/hobbi-uri/materii preferate de ei .



Procesul de creație necesită o anumită perioadă de timp .
Acest lucru înseamnă că nu ne putem aștepta ca elevii să dezvolte creativitatea "peste noapte".Ei au nevoie de timp să înțeleagă problema de rezolvat.
Astfel este necesar ca atunci când solicităm anumite răspunsuri din partea elevilor să le lasăm și un anumit timp la dispoziție să poată gândi "deschis", creativ ,iar foarte important este să nu le scurtăm timpul oferit și să nu îi întrerupem .
Destul de des atunci când încercăm o noua idee și vrem să creăm ceva (un desen,o poezie  sau un eseu pentru la școală) întampinăm blocaje sau "second thoughts".Ne gândim că poate ideea cu care lucrăm în prezent nu este cea mai potrivită sau că ideea pe care am abandonat-o zilele trecute era mai bună sau poate că ne gândim că ar trebui să renunțăm de tot .
Acest lucru se datorează faptului că o idee creativă are nevoie de un anumit timp să se formeze iar aceasta vine treptat ,de-a lungul timpului.
Pentru a ajuta elevii să nu renunțe așa de ușor la ideile lor este necesar ca profesorul sa îi învețe cum să tolereze această ambiguitate de care se lovesc în procesul de creație și să le arate că aceasta îi va ajuta să-și dezvolte ideile inițiale și să ajungă la concluzii mult mai ideale.




 Quotes corner 


“Be patient toward all that is unsolved in your heart and try to love the questions themselves, like locked rooms and like books that are now written in a very foreign tongue. Do not now seek the answers, which cannot be given you because you would not be able to live them. And the point is, to live everything. Live the questions now. Perhaps you will then gradually, without noticing it, live along some distant day into the answer.” ― Rainer Maria Rilke
 “Creativity is intelligence having fun.” ― Albert Einstein 
“If you find yourself asking yourself (and your friends), "Am I really a writer? Am I really an artist?" chances are you are. The counterfeit innovator is wildly self-confident. The real one is scared to death.” ― Steven PressfieldThe War of Art: Break Through the Blocks & Win Your Inner Creative Battles
 “Everybody is talented because everybody who is human has something to express.” ― Brenda Ueland
 “Creativity is allowing yourself to make mistakes. Art is knowing which ones to keep.” ― Scott Adams 
“The most regretful people on earth are those who felt the call to creative work, who felt their own creative power restive and uprising, and gave to it neither power nor time.” ― Mary Oliver




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu