Privit din exterior , procesul prin care creăm pare unul misterios .De exemplu daca întrebăm un artist cum i-a venit ideea să deseneze o anumită compoziție acesta v-a spune probabil că "ideea mi-a venit pe moment" sau "nu știu" ,alții pot răspunde că s-au gândit la un anumit lucru și au pornit cu ideea de acolo iar alții pot avea alte idei despre cum cred ei ca a apărut acea idee .Din punct de vedere științific procesul creației parcurge anumite etape.Graham Wallas identifică patru etape ale procesului creației:
PREPARAREA
INCUBATIA
ILUMINAREA
VERIFICAREA
Prepararea reprezintă momentul în
care ne pregătim pentru o activitate :aflăm tema pe care o vom aborda și
"problemele" pe care le vom avea de rezolvat ,ne informăm asupra
trecutului/istoricului problemei ,începem să ne facem schite și să rezolvăm din
probleme. In această fază poate apărea "distanțarea de probleme"
.Acest lucru reprezintă momentul în care o persoană în urma întâmpinării unei
probleme ,alege să se distanțeze de aceasta.Deși poate fi interpretat că se
renunță la rezolvarea acesteia,defapt aceasta subetapă este normală și necesară
în procesul creației .
Incubația. Gândindu-ne la semnificația primară a acestui
cuvânt (INCUBÁȚIE : Timpul
necesar pentru dezvoltarea completă a embrionului din ou și transformarea lui
în pui.) putem intui și ceea ce se întâmplă în această etapă și anume
:ideea inițială ,schița de rezolvare a problemei este dată la o parte și uitată
(momentan) timp în care în inconștient această idee este dezvoltată intensiv
,pentru ca mai tarziu ,în urma conexiunilor multiple create,se va trece la
următoarea etapă.
Iluminarea este momentul în care soluția problemei ne apare sub forma unui
moment "aha!" .Momentul "aha!" este caracterizat prin
faptul că atunci când este prezent ,soluția unei probleme devine CLARĂ foarte
brusc ,instant.
Verificarea , ultima fază a procesului de creație este
reprezentată de verificarea soluției identificate pentru a stabilii dacă
aceasta este întradevăr cea mai potrivită .
Aceste faze se pot întinde pe perioade mari de timp (câțiva ani) sau pot dura foarte putin (zile)
în funcție de domeniul în care se derulează și în funcție de fiecare persoană
în parte ,de timpul alocat desfășurării primei faze și de importanța creației .
O personalitate creatoare trebuie să
aibă: originalitate,motivație,flexibilitatea
gîndirii,fluiditatea gândirii,perseverență,rezistență psihică și
fizică,concentrare,atenție distributivă.
Un alt aspect important în gândirea
personalităților creative este convergența și
divergența acesteia.
O gândire convergentă
este caracterizată prin :VITEZĂ,PRECIZIE
,LOGICĂ .Gândirea convergentă reprezintă procesul prin care ajungem la
soluții concrete ale problemelor ,un proces precis ce se axează pe evidențierea
celor mai eficiente soluții si răspunsuri ,în timp ce gândirea divergentă este
caracterizată prin SPONTANEITATE,
LIBERTATE,NON-LINEARITATE .Aceasta din urmă reprezintă un proces prin care se
explorează multiple soluții la o problema pentru a genera idei creative .Ea are
ca specific căutarea de soluții în mai multe direcții ;o problema v-a avea
pentru o gândire divergentă un număr nelimitat de soluții ,oricât de dificil ar
fi la început și oricât de îndepartate ar parea acele soluții de rezolvarea
problemei .
O gândire divergentă
poate fi identificată prin faptul că aceasta va executa combinații de idei
neașteptate ,va distorsiona informația în maniere neașteptate ,va identifica
conexiuni acolo unde acestea nu sunt văzute "cu ochiul liber" .
Gândirea divergentă
poate fi caracterizată cel mai bine prin :
-COMPLEXITATE
-CURIOZITATE
-ELABORARE
-FLEXIBILITATE
-FLUENTĂ
-IMAGINATIE
-ORIGINALITATE
-CURAJ
Cum
ne putem dezvolta o gandire divergentă ?
Exemple de activități
care ne pot ajuta în acest sens pot fi activitătile care presupun posibilitatea
de a da răspunsuri "deschise" ,răspunsuri care presupun libertatea de
a formula într-o manieră creativă și personală/originală.De asemenea în timpul
liber putem alege să creăm CEVA ,chiar dacă ,avem impresia poate că nu suntem
suficient de talentati pentru o anumita activitate :putem desena ,putem asculta
muzică,putem croșeta ,putem face fotografii,putem construi etc.Alte modalităti
:ținerea unui jurnal zilnic ,creearea unor liste cu întrebări (în legatură cu
orice subiect care ne interesează) ,meditația .
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu